En toen belande je opeens op een pagina met een verhaal over het knopje waarop je net wilde drukken. Waarom drukte je eigenlijk op het knopje en wat verwachtte je nadat je erop had gedrukt? Het zijn allemaal interessante vragen voor mensen die bezig zijn met online marketing. Het knopje waarop je net drukte heeft de technische naam CTA gekregen en CTA staat voor Call-to-Action en die komen voor in alle vormen en maten. Je ziet ze op webpaginas als je jezelf kan inschrijven en/of aanmelden, je ziet in apps als je iets moet bevestigen en in Online Marketing Banners. En over die laatste groep gaan wij het een en ander uitleggen.

Een CTA is namelijk een van de belangrijkste onderdelen van een onlinebanner en is dus essentieel dat er ook een CTA in de banner staat omdat de kijker anders niet het besef heeft dat hij of zij op de banner kan klikken. Een banner zonder CTA is als een huis zonder deur. Hieronder 5 punten waar je rekening mee moet houden.

Welke tekst?

De woorden die je gebruikt in je call-to-action (CTA) knop kunnen het verschil maken tussen een conversie of geen conversie. De tekst van de knop moet uw doelgroep aan te spreken en zou zo goed moeten communiceren dat ze de knop willen klikken. De knop tekst moet zo duidelijk en specifiek mogelijk zijn zodat er geen reden is voor de bezoeker om er niet op te klikken. Het moet dus duidelijk te communiceren wat er zal gebeuren wanneer je op de knop drukt.

Welke vorm of formaat?

De knop moet eigenlijk vanaf het begin zichtbaar zijn maar mag niet domineren in de banner. Het is dus belangrijk dat de knop een bepaalde rust uitstraalt en niet te chaotisch is. Teveel tekst of gekke vormen zijn niet succesvol gebleken in het verleden. Welke tekst of vorm nu het beste aansluit bij jou doelgroep is altijd een kwestie van trail&error. Wij bieden dan altijd naast onze standaard pakketten de mogelijkheid om de bestaande set om te laten bouwen met daarin een andere knop variatie. Op deze manier kan je A/B testen en zal je al snel merken dat die ene vorm/tekst meer conversie oplevert dan de die andere vorm/tekst.

Welke kleur?

Dit is misschien wel de meest voorkomende vraag die wij krijgen van onze klanten. Het is een lastige keuze en zoals in het begin van dit artikel is gezegd bieden wij een oplossing waardoor je zelf proefsgewijs kan ondervinden welke kleur het beste werkt voor jou doelgroep. Er is wel een regel die voor iedereen geldt. Zorg dat er genoeg contrast is waardoor de knop goed opvalt en niet verdwijnt in de achtergrond. Een groene knop op een foto van een grasveld is gewoon niet slim.

Op welke plek?

The CTA kan het beste op een logische plek staan om op die manier zoveel mogelijk conversie op te leveren. De meest gekozen plek is onderaan de banner en dan veelal in de rechterhoek. Waarom? omdat dat de logische leesrichting is voor onze cultuur. Je leest namelijk van boven naar beneden en van links naar rechts. Aan het eind van de banner kom je dan automatisch de knop tegen. Een knop die in de linker bovenhoek word geplaatst levert over het algemeen veel minder conversie op dan de rechter benedenhoek.

Bannersetjes waar we trots op zijn!

Wij zijn trots op de grote groep tevreden en trouwe klanten waar wij onze banners voor mogen ontwikkelen.

Onze klanten

Bannersetje werkt onder andere voor: