De 20% regel op Facebook

Adverteren met een banner op Facebook heeft zeker zo zijn voordelen. Mocht je een banner op Facebook willen plaatsen dan zijn er wel een aantal regels waar de banner aan moet voldoen. Eén daarvan is de zogenaamde 20% regel.

Je mag niet zomaar elke willekeurige banner op Facebook plaatsen. Een strenge eis is dat een banner voor Facebook voornamelijk uit beeld moet bestaan en amper uit tekst. Een normale banner, eentje die wellicht al eerder is ontworpen, zal al snel teveel tekst bevatten voor Facebook en nog eerder geweigerd worden. De regel is dat een banner voor Facebook maximaal 20% uit tekst mag bestaan. De reden daarachter is dat Facebook wil dat het nieuwsoverzicht er visueel aantrekkelijk, helder en overzichtelijk uit ziet.

Dat legt nogal wat beperkingen op voor de adverteerder. Deze moet met zo weinig mogelijk tekst de bedoelde boodschap zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Facebook heeft zelf een tool in het leven geroepen om te kijken of het aantal tekst de max van 20% overschrijdt: Tool. Na het uploaden van je banner wordt er een doorzichtig raster over de foto geplaatst. Daarna klik je op vakjes waar er zich tekst op de banner bevindt en aan de rechterkant van de banner zal het percentage aan tekst getoond worden. Je moet hiervoor wel een Facebook account hebben. Er zijn ook andere tools te vinden waar je geen Facebook account voor nodig hebt, zoals deze: Tool.

Hoeveel is 20%? De banner moet zeker niet volgepropt worden met USP’s, buttons met tekst en andere elementen waar tekst in verwerkt zit. Ook tekst in een logo telt bijvoorbeeld mee. Of de cijfers in een afbeelding van een horloge om maar wat te noemen. Om maar een voorbeeld te geven: een typische Facebook banner ziet eruit zoals onderstaand.

Zeiss_470x246

Something to Say?

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.