Nog steeds is het ontzettend belangrijk om als bedrijf, organisatie of merk zichtbaar te zijn op social media. Dat zal in 2021 niet anders zijn. ‘Aanwezig zijn’ betekent niet alleen dat je af en toe een bericht plaatst of reageert op een opmerking. Door met krachtige content te komen, zal jouw doelgroep jouw product of dienst steeds beter leren kennen – wat weer kan resulteren in (nieuwe) klanten.

Er zijn vele manieren om krachtige en waardevolle content te ontwikkelen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan geoptimaliseerde blogposts, maar ook met aansprekende en kwalitatieve afbeeldingen, banners, advertenties en video’s kun je ontzettend veel bereik genereren.

Wanneer je gebruik maakt van afbeeldingen op social media om jouw boodschap over te brengen, is het van belang om afbeeldingen van hoge kwaliteit te gebruiken en de juiste formaten te hanteren. De verschillende social media kanalen hanteren ieder hun eigen formaten voor het plaatsen van afbeeldingen. Zo gebruikt bijvoorbeeld Facebook andere formaten dan Instagram en Pinterest hanteert weer iets anders dan Twitter. Daarbij is het van belang dat je ook nagaat waar je de afbeeldingen voor gaat gebruiken. Bij bijvoorbeeld Facebook heb je voor een banner een ander formaat nodig dan voor een advertentie. Bij Instagram zitten er bijvoorbeeld verschillen in de formaten voor story’s en reguliere posts.

Afmetingen Facebook afbeeldingen

Facebook is nog steeds het grootste social media platform en zorgt daarmee voor een enorm bereik. De meeste doelgroepen zijn vertegenwoordigd op Facebook, waardoor dit platform een uitstekende keuze is om waardevolle content op te dlene. Voordat je echter iets deelt, moet je goed controleren of je de juiste afmetingen voor jouw afbeelding hanteert. Bij Facebook moet je daarnaast goed letten op waar je de afbeelding voor gebruikt.

Facebook profielfoto formaat

Het ideale formaat voor je Facebook profielfoto is 180 x 180 pixels.
De profielfoto op Facebook is de afbeelding die je op elk profiel en op iedere pagina tegenkomt. Het is ook de foto die je ziet als er op berichten wordt gereageerd of wanneer er berichten worden geplaatst – een heel belangrijke afbeelding dus. Voor bedrijven is de profielfoto ook van groot belang. Heb je een herkenbaar logo of een onderdeel van je logo dat herkenbaar is? Kies er dan voor om dat onderdeel op te nemen in de profielfoto van de bedrijfspagina.

Facebook Banner formaat

Het formaat voor Facebook banners is 851 x 315 (b x h) pixels.

De Facebook banner, ook bekend als Facebook omslagfoto, staat bovenaan een profielpagina, achter de profielfoto. Dit is een prominente plek op een pagina waarbij je mooie, inspirerende en opvallende content kunt plaatsen. Het is ook mogelijk om hier een video te plaatsen.

Facebook post formaat

Het formaat voor afbeeldingen voor Facebook posts is 1200 x 628 pixels.

De Facebook post wordt gebruikt voor het delen van content. De content die hier gedeeld wordt verschijnt organisch op de tijdlijn van je volgers. Over het algemeen sluit de afbeelding die hiervoor wordt gebruikt aan op hetgeen staat vermeld in de tekst. Dit type afbeelding kan ook gebruikt worden voor Facebook advertenties.

Facebook evenementen formaat

Het afbeeldingformaat voor Facebook evenementen is 1920 x 1080 pixels.

Met het plaatsen van een evenement op Facebook trek je de aandacht van je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld een virtueel evenement promoten door het via Facebook aan te maken. Jouw volgens kunnen dan interesse tonen en het evenement delen met hun volgers. Op die manier kun je het bereik flink vergroten. Dit is een prima manier om bekendheid te genereren.

Formaat Instagram afbeeldingen

Instagram is een uiterst populair Social Media platform dat voornamelijk is gericht op het delen van foto’s en video’s. Het is daarmee ook geschikt voor het bouwen van een relatie met je volgers. Bij Instagram is het erg belangrijk dat je goed let op het juiste formaat van een afbeelding. Er zijn verschillende typen posts die vragen om verschillende afmetingen. Wanneer je hier niet goed mee omgaat kan het zijn dat afbeeldingen niet goed zichtbaar worden.

Formaat Instagram profielfoto

Het formaat voor een profielfoto op Instagram is 110 x 110 pixels.

Een profielfoto van een persoonlijk- of bedrijfsprofiel dient een afmeting van 110 x 110 pixels te hebben. De profielfoto wordt vervolgens als ronde afbeelding weergegeven bovenaan een Instagram profiel. Ook zie je deze foto als miniatuurweergave bij iedere geplaatste post van het account of wanneer er met het account wordt gereageerd op andere posts. Ondanks dat de weergave rond is, dien je wel een vierkante foto te uploaden naar Instagram.

Instagram post formaat

De afmeting voor een Instagram post is 1080 x 1080 pixels.

Instagram gebruikers hebben, net als bij Facebook, een timeline waarin ze berichten zien van personen en bedrijven die ze volgens. Bij Instagram staat de afbeelding of de video altijd centraal. Tekst die je bij een afbeelding plaatst heeft een minder prominente plek dan bijvoorbeeld op Facebook. Wel is het van belang de juiste hashtags te gebruiken. Op die manier wordt jouw bericht namelijk ook getoond bij personen die jouw pagina (nog) niet volgen.
Op de profielpagina van een Instagram account staan alle posts overzichtelijk weergegeven. Hier wordt uitsluitend een miniatuurweergave gegeven van alle visuals die zijn geplaatst. Wanneer iemand een van deze visuals aanklikt wordt deze groter en wordt ook de tekst van het bericht getoond.
Dit formaat afbeelding wordt op Instagram vaak gebruikt voor advertenties. Je ziet geadverteerde Instagram posts verschijnen tussen de organische berichten in de timeline.

Instagram Story formaat

Het formaat voor een Instagram Story is 1080 x 1920 pixels.

Instagram Stories is een populaire manier voor het delen van foto’s en video’s. Dingen die je met Instagram Stories upload worden niet getoond in de normale feed, maar hebben een plek bovenaan in de Instagram app. Ze zijn ook maar beperkt zichtbaar en verdwijnen automatisch na 24 uur. Instagram stories worden ook veel gebruikt voor advertenties. Stories spelen automatisch na elkaar af. Tussen de stories van de personen die iemand volgt door worden advertenties getoond. Vaak kun je er ook voor kiezen om een link achter een story te plaatsen. Hierdoor kun je direct jouw product of dienst promoten en linken naar je website.

Social Media banners laten maken | Bannersetje

Bannersetje is specialist op het gebied van ieder soort banner, ook banners voor Social Media. Wil je gaan adverteren op Social Media? Wij leveren banners die werken. Ben je op zoek naar een Facebook banner waarmee je meer bezoekers naar je website wilt genereren? Wij leveren die banner! Wil je het bereik van je bedrijf via Instagram vergroten? Wij leveren de banner die daarvoor gaat zorgen.
Neem eens contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Neem contact met ons op

    Jouw naam

    Jouw email

    Jouw telefoonnummer

    Onderwerp

    Jouw bericht

    Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.