Eerste keer dat u iets besteld bij Bannersetje?

Wat is nu precies Banner advertising?

Banner advertising is het adverteren via internet op andere websites. Deze advertenties worden overgedragen door middel van plaatjes (jpg, .png), animaties (.gif, flash) of interactief beeld (flash) in een bepaald, vastgesteld formaat.

Websites reserveren ruimte binnen het ontwerp van hun pagina’s om banners (reclame) van bedrijven en andere websites te tonen. Dit doen zij als vorm van inkomstenbron: advertenties tonen op een drukbezochte site kan veel geld opleveren. Adverteerders bieden op hun beurt advertenties aan om Traffic te genereren of hun naamsbekendheid te vergroten.

 

Waarom banner advertising?

Adverteren door middel van online banners doe je als bedrijf of merk ten behoeve van het aantal bezoekers op je website of je naamsbekendheid. Met advertenties richt je je dus op direct sales (het product dat ik wil verkopen aan zoveel mogelijk mensen laten zien) of branding (zo veel mogelijk mensen in aanraking laten komen met mijn merk). Daarbij kunnen banners gerelateerd worden aan de context. Dit houdt in dat advertenties van bijvoorbeeld een laptopfabrikant binnen een website alleen op de pagina’s worden weergegeven waar gesproken wordt over laptops. Hiermee kan de adverteerder zijn advertenties aan een gerichte doelgroep (target audience) tonen.

 

Hoe verspreid ik banners of bied ik ze aan?

Banners kunnen op elke, willekeurige plaats op een website worden geplaatst. Adverteerders kunnen zich aanmelden bij advertentienetwerken (bijvoorbeeld Google AdWords / Adcrowd) en daar de door ons gemaakte banners aanleveren en hun budget aangeven. Daarnaast geven zij aan op welke doelgroep zij zich willen richten. In dat geval is de adverteerder eigen baas, maar ook zelf verantwoordelijk voor het succes van de reclame campagne.

Wanneer je als adverteerder weinig kennis en ervaring hebt met e-commerce, is het verstandig een online marketingbureau in te schakelen om je hierbij te helpen. Deze marketingbureau’s hebben ook hun eigen netwerk van websites opgebouwd waarop jij als adverteerder je boodschap kwijt kunt. Het marketingbureau zorgt dat hij een breed portfolio van websites heeft, waardoor hij altijd jouw doelgroep weet te bereiken.

Een webmaster meldt op zijn beurt zijn website aan als advertentieplatform bij een advertentie netwerk. Dit betekent dat hij het netwerk en zijn klanten toegang verleent om banners op zijn website te tonen. De webmaster kan zelf aangeven welke categorieën advertenties hij niet wenst te tonen op zijn website, waar en wanneer de banners weer worden gegeven.

 

Welke vormen van banner advertising zijn er?

Voordat we gaan kijken wanneer we welke vorm van banner advertisement kunnen inzetten, is het belangrijk te begrijpen welke vormen (modellen) er beschikbaar zijn.

CPM – Cost per Mille. Dit zijn de kosten die betaald moeten worden per 1000 vertoningen. Wanneer een webmaster 5 euro vraagt per 1000 vertoningen, kan een adverteerder voor 10 euro zijn advertentie 2000 keer tonen op de website van de webmaster.

CPC – Cost per Click. Dit zijn de kosten die betaald moeten worden per keer dat een unieke bezoeker op een advertentie klikt. Gevaar bij deze vorm van adverteren is de fraudegevoeligheid (webmasters die zelf, of hun netwerk aansporen om te klikken op advertenties op hun site, dit is niet het geval bij Google).

CPA/CPL – Cost per Action, Cost per Lead. Dit zijn kosten die pas betaald worden door de adverteerder als de webmaster zijn gebruiker een bepaalde handeling heeft laten uitvoeren. Bijvoorbeeld zijn e-mail adres invoeren en op “verzenden” klikken. De webmaster heeft hiermee een lead aangedragen voor de adverteerder.

CPS – Kosten die pas betaald worden door de adverteerder wanneer de bezoeker die op de advertentie heeft geklikt ook daadwerkelijk een aankoop doet.

 

Wat kost banner advertising?

De kosten die gemaakt worden bij het adverteren met banners kunnen enorm verschillen. Dit hangt samen met het doel van de adverteerder (direct sales of branding) en het budget. Tegenwoordig hebben adverteerders meer tools om hun doelgroep te bereiken. Zo kan een bedrijf als Google bijhouden wie je bent, waar je over praat en dus waar je interesses liggen. Advertenties kunnen dus heel doelgericht en specifiek aan de juiste persoon getoond worden. Hierdoor is het CPM model niet het meest geschikt voor direct sales. Veelal wordt hier het CPC model voor gebruikt.

 

Wanneer je als adverteerder een reclamebureau inschakelt, zal het bedrag dat je betaalt voor je campagne afhangen van een aantal verschillende zaken:

De verschillende manieren van adverteren:

  •  Reguliere banners, Rich Media, Branding (take-over), etc

De intensiteit:

  •   In het geval van CPM: Hoe vaak wil je je banners tonen, wat is je budget
  •   In het geval van CPC: Hoe veel concurrenten adverteren voor hetzelfde product.

Bijvoorbeeld Smartphone fabrikanten hebben vaak dezelfde doelgroep en dezelfde platforms (websites) om hun doelgroep te vinden

De doelgroep die je wilt aanspreken:

  • Populaire sites vragen vaak meer geld

Blog_Image1

Gemiddeld per klik

De afbeelding hierboven toont de kosten voor 1 klik op het genoemde keyword. Zo kost het een adverteerder bijna $55,- voor 1 advertentie die getoond wordt wanneer een gebruiker Googlet op het woord insurance.

Gemiddeld per cpm

Advertentienetwerken gebruiken tariefkaarten. Hierop geven zij een overzicht van alle websites waarop jij via hun dienst kan adverteren met de bijbehorende kosten per duizend views. Hierbij zal je zien dat sommige doelgroepen moeilijker te bereiken zijn voor bedrijven met een kleiner budget. Kijk bijvoorbeeld op de tariefkaart van adfactor.

 

Hoe ziet banner advertising er uit?

Banners komen in verschillende soorten en maten, al naar gelang wat er mogelijk is binnen het ontwerp van de website. Usability testing heeft aangetoond dat grote banners meer clicks en views genereren dan kleinere banners. Daarnaast heeft iedere website 1 “hotspot”, een plek waar de blik van de gebruiker als eerste heen gaat. Het is aan de webmaster om hier zijn best betaalde advertenties weer te geven.

 

Hoe moet mijn banner er uit zien?

Het belangrijkste is dat je banner opvalt. Daar staat tegenover dat je banner niet “schreeuwerig” moet zijn. Bezoekers houden niet van advertenties die vervelend zijn voor het oog, ook al vallen ze op. Zorg dat je banner professioneel is vormgegeven. Kies je voor animatie, houd het dan rustig voor het oog van de bezoekers.

Zorg dat je een duidelijke call to action hebt. Kreten als “koop nu”, “boek nu”, “schrijf je nu in” “vind de baan die bij jou past”, etc zorgen dat consumenten weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze op je advertentie klikken. Geef een korte samenvatting van het product of de dienst die je aanbiedt. Buttons (knoppen) werken op het web nog altijd het beste, vergeet deze dus niet en zet hier je call to action kreet in. Wanneer je geen button gebruikt, zorg dan dat links onderstreept en gekleurd zijn (bij voorkeur blauw).

Kies je voor het adverteren door middel van CPM banners, zorg dan dat de drempel voor de bezoeker om op je banner te klikken zo laag mogelijk is. Gebruik 1 duidelijke boodschap in je advertentie, noem geen prijzen en gebruik visuals die je doelgroep aanspreken. Wanneer je voor CPC banners kiest, zorg dan dat je een prijs vermeldt (je wilt geen onnodige bezoekers en daarmee onnodige kosten). Adverteer alleen op websites die specifiek voor je doelgroep zijn. Leid mensen direct naar een aansluitende pagina op je website die aansluit bij de banner waar ze zojuist op hebben geklikt.

Moet ik gaan adverteren met banners?

Niet ieder merk heeft baat bij banner advertisement. Vooral wanneer je als bedrijf in de business to business markt zit is het moeilijk om je doelgroep te vinden en te overtuigen door middel van banner advertisement.

Doe onderzoek en kijk waar je doelgroep zich bevindt. Houd jezelf altijd het doel voor ogen. Het heeft geen zin om banners te verspreiden en vervolgens niet te weten wat je met al deze nieuwe bezoekers moet doen. Waarschijnlijk wil je bezoekers omzetten in leads. Zorg daarom dat je banners automatisch doorverwijzen naar een pagina binnen je website waar je de gebruiker een handeling kunt laten uitvoeren. Bijvoorbeeld: zijn of haar e-mailadres achter laten, een enquete invullen, informatie aanvragen, je webshop laten bekijken. Belangijk is dat je kunt meten hoeveel mensen op je banners hebben geklikt en hoeveel procent daarvan de actie hebben uitgevoerd die jij voor ogen had. Maak een keuze tussen CPC of CPM en zorg altijd dat je niet meer aan banner advertisement uitgeeft dan dat het oplevert.

Ga niet zomaar met banner advertisement aan de slag. Denk goed na en verdiep je in je doelgroep: kijk waar zij zich bevinden, welke keywords zij interessant vinden. Meet de resultaten van je campagnes en gebruik deze gegevens om je volgende campagne nog beter te maken.

 

Geschiedenis

Hoofdzakelijk in 1998 is banner advertising ontstaan. In die tijd domineerde het CPM model (cost per mille), waarbij een toename in het aantal pagina impressies resulteerde in meer inkomsten voor de website. Een website met 3 miljoen pageviews per maand kon 3 miljoen euro verdienen, met 30 dollar per duizend impressies[1]. Dit soort bedragen kunnen we ons vandaag de dag niet meer voorstellen. Het waren de bedragen die men destijds betaalde om in tijdschriften (volledige pagina) te adverteren. Nadat adverterende websites werden verzameld en er goed in kaart werd gebracht hoeveel advertenties er werden aangeboden en hoeveel pageviews er beschikbaar waren, begon online adverteren te werken als een normale vraag en aanbod vergelijking: de prijs zakte enorm.

Something to Say?

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.