Facebook vs. Google

Advertenties in Facebook kregen gebruikers zonder Facebook account eerst niet te zien. Dat gaat veranderen. Facebook gaat ook aan niet-Facebook-gebruikers advertenties tonen. Google heeft als grootste advertentiebedrijf ter wereld er dus een geduchte concurrent bij gekregen.

Facebook doet het al aardig als advertentiebedrijf, maar de advertenties op Facebook konden eerst alleen maar door gebruikers met een Facebook account worden bekeken. Nu gaat Facebook deze advertenties ook tonen aan gebruikers zonder een Facebook account.

Google liet al advertenties op websites en apps zien, zowel voor gebruikers met als zonder Google account. Adverteerders bereiken zo een grote doelgroep. Facebook gaat dezelfde tactiek volgen, waardoor adverteerders ook op diens platform een grotere doelgroep kunnen gaan bereiken.

Controversieel is dat Facebook gepersonaliseerde advertenties wil gaan tonen door het browsergedrag van niet-gebruikers te volgen door middel van een like-knop op websites. Een aantal Europese privacy-autoriteiten zijn daar niet over te spreken en in België is dat inmiddels al door de rechter al verboden. Mensen die geen lid zijn van Facebook kunnen wel aangeven dat ze niet door het sociale netwerk gevolgd willen worden.

Something to Say?

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.