Flash is dood

Het einde van Flash komt nu snel in zicht. Flash liep natuurlijk al wat jaartjes op z’n laatste benen. Sinds de komst van iPhones en iPads die Flash al lieten vallen en overgingen op HTML5 ging het snel bergafwaarts met Flash. Alles draaide vanaf dat moment om HTML5. Later werd Flash zelfs geblokkeerd door browsers als Firefox en Chrome.

Voor diegene die in hun maag zaten met banners gemaakt voor Flash, bood Google Adwords nog een oplossing. Men kon Flash banners uploaden en die werden dan automatisch omgezet naar HTML5 formaat. Daardoor konden ze op zijn minste nog getoond worden.

Maar na Apple, Firefox en Chrome geeft Google er nu ook de brui aan. Voorheen plaatste Chrome nog een pauze knop boven Flash advertenties. Gebruikers moesten dan eerst de play button op een banner klikken om deze te tonen. Iets dat maar weinig bezoekers zouden doen, maar Flash banners werden op zich nog wel getoond. Dit stopt echter per 2 januari 2017. Dan stopt Google met het vertonen van Flash advertenties. Vanaf 30 juni dit jaar kunnen alvast geen Flash banners meer aangeboden worden bij Adwords en DoubleClick. Bewegende advertenties gaan dit jaar dus definitief over op HTML5.

Ook Adobe zelf heeft afscheid van Flash genomen. Die gaf eerde al aan dat HTML5 toch echt de toekomst heeft. Eerder deze week werd Adobe Flash Professional al omgedoopt tot Adobe Animate CC. Waarmee nog steeds Flash bestanden mee gemaakt kunnen worden, maar waar nu meer de nadruk ligt in het werken in HTML5.

Something to Say?

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.