Google heeft onlangs een grote verandering aangekondigd voor wat betreft de opmaak van een zoekresultaatpagina. De advertenties aan de rechterkant van zo’n zoekresultatenpagina zijn verleden tijd. In plaats daarvan zullen vaker vier betaalde zoekresultaten bovenaan zo’n pagina verschijnen (met het ‘adv’ icoon voor het zoekresultaat) en komen er meer advertenties onderaan de pagina.
Voorheen verscheen na een zoekopdracht meestal één tot drie betaalde zoekresultaten bovenaan de pagina en meerdere van dergelijke advertenties in een rechterkolom naast de zoekresultaten. Die advertentiekolom is nu verdwenen en in plaats daarvan plaatst Google nu vier betaalde zoekresultaten als advertentie bovenaan de overige zoekresultaten. Onderaan de pagina komen dan nog zo tussen de één tot drie overige advertenties.
Het totaal aan advertenties op één pagina gaat als gevolg daarvan wel naar beneden. De verwachting is dan ook dat adverteerders bij Adwords een daling in impressies zullen zien omdat er minder advertenties op een pagina getoond zullen worden en te maken zullen krijgen met hogere klikprijzen omdat adverteerders meer gaan concurreren voor de top posities.
Deze wijziging heeft Google afgelopen vrijdag doorgevoerd bij de zoekresultaten op de desktop versie. De zoekresultaten op de mobiele versie zijn niet beïnvloed.
Something to Say?