Nieuwe uitdagingen dankzij adblockers

We zijn er allemaal wel mee bekend: adblockers. Menigeen heeft er al eentje geïnstalleerd in zijn of haar web browser. Om iets te doen tegen die ‘irritante’ reclames die tevoorschijn poppen, terwijl je alleen van plan was om bijvoorbeeld een Youtube filmpje te bekijken. Anderen vonden het minder irritant en namen al die popups en andere reclames maar voor lief. Feit is dat ze al een tijdje op de markt zijn en inmiddels heeft zo’n 14 procent van de Nederlanders al zo’n adblocker plugin geïnstalleerd.

Uitgevers waren daar natuurlijk niet altijd even blij mee, maar met de groeiende populariteit van iPhones, iPads en andere tablets en mobile devices, maakten ze zich minder druk om advertentieverliezen dankzij zo’n plugin. Op zo’n device zouden de banner ads tenslotte gewoon getoond blijven worden. Dachten ze… Want dat lijkt met de komst van iOS9 ook minder te gaan worden, nu de AppStore adblocker apps toelaat en behalve op een desktop browser de consument nu ook op een iOS device advertentieloos zou kunnen browsen. Inmiddels zijn er op de AppStore al diverse van dergelijke adblocker apps te vinden. Adverteerders maken zich begrijpelijkerwijs opnieuw zorgen over inkomstenverliezen. Browsen op een iPad of iPhone wint voordurend aan populariteit en ook daar bestaat nu de kans dat bepaalde banners ads niet of minder getoond gaan worden.

Wat valt eraan te doen dat steeds meer mensen dankzij een dergelijke adblocker de Flash en HTML5 mobile ads kunnen gaan omzeilen? Een pasklare oplossing lijkt er nog niet echt. Een goede insteek lijkt te zijn om dergelijke ads minder irritant te laten maken. Door bijvoorbeeld regels op te stellen voor de autoplay van video. Of door een stukje vriendelijker design toe te passen. Niemand wordt tenslotte blij van een reeks van web banners die lukraak over een pagina verspreid en ‘in your face’ staan. Door deze beter en mooier in de opmaak van een pagina op te nemen gaat de irritatiegrens al gauw omlaag en de gebruikersvriendelijkheid omhoog. Helemaal als de betreffende ads ook relevant zijn voor de pagina waar deze zich op bevinden.

Een stukje maatwerk. Waar wij bij Bannersetje graag aan meewerken door middel van oogstrelende banner ontwerpen.

Comments

1

Something to Say?

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.