Adblockers worden steeds populairder. Ook op Apple’s AppStore zijn al adblockers te vinden. Gebruikers downloaden een adblocker plugin op hun browser en dat levert gelijk een aantal uitdagingen op voor adverteerders. We schreven er hier al eerder over. Webbrowser Opera gooit er nog een uitdaging bovenop. Deze heeft nu een ontwikkelaarsversie van zijn desktop-browser uitgebracht waarbij het niet meer nodig is om een extensie te installeren om advertenties te blocken. Deze functie is standaard in de browser aanwezig en kan door gebruikers in- of uitgeschakeld worden.
Volgens Opera is de adblocker bedoeld om het surfen veiliger en sneller te maken, maar het moet ook makkelijker worden voor gebruikers om een adblocker te vinden. De makers van de browser zeggen dat adverteerders en uitgevers de opkomst van adblockers aan zichzelf te danken hebben.
De functie is standaard uitgeschakeld en vraagt gebruikers op een pagina met advertenties of deze geblokkeerd moeten worden. Is de blocker eenmaal ingeschakeld dan kan deze op individuele pagina’s uitgeschakeld worden, waarna de browser deze toevoegt aan de lijst met uitzonderingen.
Vooralsnog is Google’s Chrome de meest gebruikte browser. Het is onwaarschijnlijk dat Chrome op dit moment een ingebouwde adblocker zal toevoegen, daar Google haar meeste inkomsten binnen krijgt via online advertenties. Desondanks begint men zich af te vragen of andere browsers in de toekomst Opera’s voorbeeld zullen gaan volgen en alsnog ingebouwde adblockers zullen krijgen.
Something to Say?