Google Chrome heeft een update aangekondigd die ervoor zorgt dat geanimeerde Flash-advertenties niet standaard meer geanimeerd worden weergegeven. Vanaf september 2015 zal deze update ervoor zorgen dat Flash banners in Chrome standaard op pauze staan. De gebruiker zal eerst op ‘Play’ moeten klikken voordat de Flash banner zijn animatie laat zien. Met een tweede klik gaat de gebruiker vervolgens door naar de landingspagina van de adverteerder.
Chrome doet dit onder andere met als reden een pagina sneller te doen laden, de levensduur van laptop-batterijen te sparen. Deze Flash blokkade zal Chrome voornamelijk uitvoeren aan Flash elementen die niet centraal staan tot de website zelf. Een website die op Flash draait zal dus wel op Chrome vertoond blijven worden, maar Flash objecten niet relevant tot de website zelfs, zoals Flash advertenties, zullen vanaf aankomende september standaard op pauze worden gezet.
Chrome heeft een marktaandeel van 20% in Nederland, dus het zal zeker een impact hebben op campagneresultaten. Gebruikers zullen uiteraard niet snel de motivatie op kunnen brengen om twee keer op een Flash advertentie te moeten klikken eer ze op de landingspagina terecht zullen komen.
Ons advies is in plaats van Flash banners HTML5 banners in te gaan zetten. HTML5 is multi-inzetbaar omdat HTML5 advertenties op bijna alle device werken, waaronder iPhone en iPad, welke sowieso geen Flash ondersteunen. Nu Google al automatisch aangeleverde Flash banners omzet naar HTML5 en Chrome vanaf september ook meer afstand van Flash gaat nemen, zien wij ook steeds meer een verschuiving van Flash naar HTML5 banners.
Something to Say?