Welke CTA werkt voor mijn advertentie?

Bij het aanmaken van een dynamische advertentie kom je deze direct tegen, de call-to-action. Wat zet je in de tekst op de actiebutton? Daarnaast gebruik je wellicht voor retargeting op het web ook advertenties waarin je een CTA wil gebruiken. Welke CTA werkt voor jouw (dynamische) advertentie en hoe kan je dit testen?

Call-to-action testen

De CTA is hetgeen dat jouw verloren bezoekers overhaalt om nogmaals op jouw advertentie te klikken. Dit kan een vraag zijn, een enkel woord of een andere trigger die de interesse wekt en doet klikken. Er is geen definitief antwoord op de vraag welke CTA ultiem is voor webshops of websites, dus daarom is het altijd belangrijk om er verschillende te testen. Bij retargeting op het web via reguliere advertenties kan je dit doen door verschillende advertenties toe te voegen met elk een andere CTA. Hierdoor worden deze automatisch onderworpen aan een A/B test. De advertentie waarop het meest wordt geklikt na een bepaalde periode is daarmee de sterkte. Bij dynamische advertenties zou je voor een bepaalde periode een knoptekst kunnen testen en deze periodes vervolgens met elkaar vergelijken.

Voorbeelden CTA

Wat veel bezoekers doet klikken, is een ‘sense of urgency’. Dit is het gevoel dat er een bepaalde tijdsdruk achter de beslissing zit, dat het moment nu is om te klikken en dat het niet kan wachten. Zo kan je bij een sale in de advertentie aangeven dat het de laatste week is en dat er dus nog weinig tijd is om te profiteren van de kortingen. Daarnaast kan je gebruikmaken van triggers waarin de schaarste wordt aangegeven, dus dat er bijvoorbeeld nog slechts enkele stuks aanwezig zijn.
Bekende voorbeelden van call-to-actions:

  • Koop nu!
  • Shop snel!
  • Profiteer nu!
  • Bekijk voordeel!

Er zijn uiteraard nog meer voorbeelden te bedenken waarin een sense of urgency wordt gebruikt om bezoekers opnieuw te laten klikken.

Kleurgebruik en soort knop

Naast de tekst kunnen er ook verschillende kleuren worden getest voor de CTA Knop. Bij reguliere advertenties voor retargeting op het web zou je ook nog verschillende soorten knoppen kunnen testen qua maat en vorm, maar probeer dit simpel te houden. Net als met kleuren is het belangrijk om de CTA niet te onduidelijk te laten worden. Teveel impulsen als verschillende kleuren en aparte vormen leiden teveel af van de CTA. Test dus een aantal egale kleuren en wellicht een andere vorm knop. Let er vooral op dat de CTA goed opvalt, dus laat hem niet verdwijnen in de achtergrond.

Something to Say?

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.